“Magasinet kvalitet”
Agilitet som driver for cirkulær kvalitetsudvikling
Claus Nygaard har skrevet en artikel til “Magasinet Kvalitet” (Dansk Forening for Kvalitet, 04/19), hvor han med inspiration fra agilitetsteorien sondrer mellem lineær kvalitetsledelse og cirkulær kvalitetsledelse.
Artiklens introduktion
“Agilitet er en forholdsvis ny ledelsesteori, som sætter fokus på virksomhedens evne til hurtigt at reorganisere sig i takt med ændrede betingelser. Kvalitetsledelse sætter fokus på virksomhedens evne til at skabe kvalitet i alle processer. Med inspiration fra agilitetsteorien sondrer jeg mellem lineær kvalitetsledelse og cirkulær kvalitetsledelse. Det er mit argument, at virksomheden bedst øger kvaliteten i sine produkter og processer, hvis den arbejder agilt og cirkulært. I artiklen forklarer jeg hvordan.”
En af de væsentligste pointer i artiklen er, at virksomheder – uvidende – lader sig fange i funktionalitetens jerngreb, hvor de forsøger at løse problemer med selvsamme metode, som skabte problemet. Fordi de arbejder lineært og styringsorienteret. Uden egentlig at ville det, skaber de automatisk en række negative effekter af deres arbejdsform. De væsentligste negative effekter af funktionel styring kender du måske?
- silodannelser,
- overbudgettering,
- stress,
- manglende inddragelse,
- manglende koordinering på tværs,
- alt for mange møder,
- overfokusering på KPI’er,
- kommunikationsproblemer mellem afdelinger/projekter,
- manglende forståelse på tværs af fagligheder,
- ensidig kvalitetskontrol,
- den dybe tallerken opfindes flere steder på samme tid, osv.
Du kan læse artiklen online, hvis du ønsker at få inspiration til, hvordan du med den agile ledelsesteori kan slippe ud af funktionalitetens jerngreb <Claus Nygaard – Agilitet som Driver for Cirkulær Kvalitetsledelse – Magasinet Kvalitet 04/19>
Du kan læse mere om “Magasinet Kvalitet” på Dansk Forening for Kvalitets hjemmeside <HER>. Her kan du også tilmelde dig Kvalitetskonferencen den 28. november 2019 i Fredericia, hvor Claus er keynote speaker.